Strona główna » Program “Chce być Najlepszy” Treningi gra z bunkra – Poziom 1
AKADEMIA GOLFA POZIOM 1 SYSTEM TRENINGOWY

Program “Chce być Najlepszy” Treningi gra z bunkra – Poziom 1

gra-z-bunkra

Treningi gra z bunkra – Poziom 1

1. Treningi gry z bunkra (tak jak każdego innego uderzenia), składają się z:
a. Bazowych Treningów Techniki
b. Treningów Gry Realnej
c. Zadaniowych Treningów Gry Realnej (Testów)
d. Gier Treningowych na Polu

2. Każdy trening gry z bunkra powinien trwać minimum 30 min, a maksimum 2 x 30 min.
Gra Treningowa na Polu jest normalną grą na 9 lub 18 dołkach z określonym celem-zadaniem.
Treningi gry z bunkra należy wykonywać nie rzadziej niż 1 raz na 10 dni, a ideałem jest raz na tydzień.

3. Poziom 1 to poziom podstawowej techniki którego celem jest wypracowanie poprawnej postawy, ustawienia do piłki, ruchu kija, rytmu itp.

4. W ramach treningu gry z bunkra możesz dobierać sobie dowolne ćwiczenia spośród poniżej opisanych, dbając aby przerobić je wszystkie, niekoniecznie na 1 czy nawet 2 treningach.
Chodzi o to, aby systematycznie wykonywać wszystkie opisane ćwiczenia, aż do ich pełnego opanowania.

5. Gdy potrafisz wykonać poprawnie wszystkie opisane ćwiczenia, wtedy możesz przejść do Poziomu 2 gry z bunkra.

Bazowy Trening Techniki
Technika gry z bunkra przy greenie to prawidłowe wykonanie GASP+3 oraz RTT podobnie jak to jest w chippingu i krótkim pitchingu.
Jest to dokładnie opisane w mojej książce „Skuteczna gra w golfa” i tam proponuję zasięgnąć dodatkowych informacji na ten temat.
Polecam też zapoznanie się z filmami instruktażowymi (video lekcje) na temat gry z bunkra na stronach Związku Golfistów Polskich – www.zwiazekgolfistow.pl
Efektem prawidłowej techniki są fizyczne efekty gry z bunkra:
a. Trafiasz w piasek przed piłką w odległości od 3 do 10 cm w zależności od jego sypkości i pożądanej odległości lotu piłki.

b. Główka kija prześlizguje się pod piłką i kontynuuje swoją drogę w fazie Follow Through w zależności od długości zamachu.

c. Piasek uderzony jest w taki sposób, że w momencie kontaktu główka kija wyprzedza dłonie i styka się z piaskiem swoim spodem czyli tzw. Bounce.

d. Piłka jest uderzona ze stałym kątem ataku. Zapewnia to taki sam kąt wznoszenia się piłki i jej ewentualną rotację, a tym samym jej powtarzalne i przewidywalne zachowanie się na greenie.

e. Ruch główki kija jest jednostajnie przyspieszony, w żadnym wypadku nie może ona zwalniać stykając się z piaskiem. W przypadku gry z bunkra mamy do czynienia z różnymi długościami zamachu w zależności od odległości na jaką chcemy posłać piłkę.

f. Występuje stały rytm mniej więcej na raaz-dwa. Główka przyspiesza, ale jest to znacznie mniejsze przyspieszenia aniżeli w pełnym swingu.
Wykonywanie uderzenia w stałym rytmie zwiększa jego powtarzalność.
Należy popróbować odnaleźć swój najbardziej odpowiedni rytm pracując z metronomem i różnymi tempami.

Te fizyczne efekty powinny wystąpić przy prawidłowym GASP+3 oraz RTT.
Aby uderzenie z bunkra było skuteczne dochodzą jeszcze 2 elementy:
a. Wykonanie zamachu o długości adekwatnej do odległości do celu.
d. Wybór prawidłowego kierunku uderzenia i miejsca na greenie uwzględniający jego nachylenia

Ćwiczenie 1 – Korekta GASP+3
Celem ćwiczenie jest korekta Gripu, Ustawienia na cel, Pozycji stóp, Sylwetki, Pozycji piłki i główki kija oraz Rutyny.
Ćwiczenie to należy wykonać wyłącznie pod nadzorem Pro lub ewentualnie kierując się dokładnymi wskazówkami z książki „Skuteczna gra w golfa” i filmów na stronie www.zwiazekgolfistow.pl
Generalnie ćwiczenie polega na wykonaniu prawidłowej Rutyny i Setupu do udrzenia z bunkra
ok 10 razy i ewentualnej korekcie nieprawidłowych elementów.

Ćwiczenie 2 – Podstawowe uderzenie
Weź 30 piłek i wedge 56 oraz ewentualnie wedge 60. Wybijaj piłki jedna po drugiej zwracając uwagę na wszystkie w/w elementy, które powinny wystąpić w trakcie uderzenie z bunkra.
a. Punkt kontaktu z piaskiem bouncem (ręce za piłką, shaft odchylony od piłki)
b. Łopatka ustawiona prostopadle do linii celu
c. Stały kąt natarcia, w miarę płaski (kąt pleców mniej pochylony niż w krótkim pitchingu)
d. Stały timing czyli stały rytm i sekwencja ruchów
e. Stałe tempo
f. Ciężar ciała na lewej stopie (70%)
g. Zatrzymanie łopatki po uderzeniu
h. Staraj się aby zamach był zawsze takiej samej długości.
i. Nie wolno wyginać nadgarstków w trakcie kontaktu z piłką ani po uderzeniu piłki

Każdą piłkę uderzaj bardzo starannie, traktując ją jakby była jedna jedyną. Rób próbne zamachy, kontroluj ustawienie na cel itd.
Po każdym uderzeniu odejdź od piłki i potem znowu podejdź i przyjmij postawę.
Uderzenie 30 piłek powinno zająć minimum 10 minut.
Ćwiczenie 3 – Kwadrat z tee
W odległości 15 kroków od piłki leżącej w bunkrze wbij w green 4 tee tworząc kwadrat. Powinien on mieć bok o długości 6 stóp. Celem ćwiczenia jest uderzania tak, aby trafić piłką z lotu w ten kwadrat.
Uderzaj serie 10 piłek, 3-5 serii na jednym treningu.
Do każdego uderzenia należy się przygotować bardzo dokładnie (postawa i rutyna).
Celem jest trafienie minimum 3 piłkami na 10 w kwadrat z tee.

Ćwiczenie 4 – 3 odległości
W odległości 10, 15 i 20 kroków od piłki leżącej w bunkrze wbij w green 4 tee tworząc kwadrat. Powinien on mieć bok o długości 6 stóp. Celem ćwiczenia jest uderzania tak, aby trafić piłką z lotu w ten kwadrat.
Uderzaj długą serię piłek w sekwencji 10-15-20 kroków, a potem 15-10-20 kroków.
Celem ćwiczenia jest trafienie bezbłędne w trzy kwadraty „tam i z powrotem”.

Trening Realnej Gry
Ćwiczenie 5 – 2 piłki
Wyznacz dwie odległości w których leży piłka w bunkrze w stosunku do dołka w odległości 10 i 15 kroków. Z każdej z tych uderzaj 2 piłki jak najbliżej dołka.
Każda piłka powinna  z pierwszej odległości zatrzymać się na 6 stóp od dołka i każda powinna być puttowana do dołka aż do jej wbicia. Potem robisz to samo z dalszej odległości.

 
Zadaniowy Trening Realnej Gry
Ćwiczenie 6 – 2 sytuacje
Ćwiczenie podobne do poprzedniego.
Po wyznaczeniu dwóch odległości od dołka (10 kroków od piłki w bunkrze i 15 kroków) musisz każdą z odległości zaliczyć i zatwierdzić.
Zaliczenie to uderzenie 2 piłek w stronę dołka, tak aby minimum 1 piłka zatrzymała się w promieniu 6 stóp od dołka i minimum 1 musi być zaputtowana 1 puttem do dołka.
Jeżeli zaliczysz dany dystans musisz go jeszcze zatwierdzić.
Zatwierdzenie to znowu uderzenie 2 piłek w stronę dołka i niezależnie od tego w jakiej odległości się zatrzymają trzeba jedną z nich zaputtować 1 puttem do dołka.
Jeżeli nie zatwierdziliśmy danej sytuacji po jej zaliczeniu, to zaliczenie anuluje się i zaczynamy od nowa.

Gra Treningowa na Polu
Oprócz wyżej opisanych treningów ćwicz też uderzenia z bunkra w trakcie realnych gier na polu w formie tzw. Gier Treningowych na Polu (GTP).
Zadaniem GTP jest podnoszenie swojego poziomu podczas gry na polu w realnych warunkach.
W przypadku gry z bunkra zagraj w następującą Grę Treningową na Polu.
Grasz normalnie i zapisujesz swój uzyskany wynik na każdym dołku.
Jednak po wbiciu piłki do dołka wyjmujesz ją i rzucasz do bunkra przed greenem w odległości od10 do 20 kroków od dołka.
Następnie uderzasz starając się zrobić up&down.
Jeżeli tak się stało, to wynik jest taki sam jak uzyskałeś normalnie.
Jeżeli nie to grasz dalej aż do zakończenia dołka i ten Skorygowany Wynik również zapisujesz.
Przykładowo uzyskałeś na danym dołku wynik 4. Wyjmujesz piłkę z dołka, rzucasz do bunkra i uderzasz.
Zrobiłeś up&down czyli 1 uderzenie i 1 putt. Masz wynik normalny 4 i Wynik Skorygowany również 4.
Na kolejnym dołku zrobiłeś wynik 5. Wyjmujesz piłkę z dołka i uderzasz.
Zrobiłeś 1 uderzenie i 2 putty. Masz wynik normalny 5 i Wynik Skorygowany 6.
Po zakończeniu gry podsumowujesz wynik normalny i Wynik Skorygowany.
Wynik Skorygowany może być o 14 uderzeń gorszy od normalnego.
Dotąd grasz tego typu Grę Treningową na Polu aż tak się stanie.

Ciąg dalszy nastąpi – Poziom 1 Tee shot

Krzysztof Czupryna
PGA Asia
www.target54.eu

 

Oceń artykuł

Sending
User Review
4.5 (2 votes)

Krzysztof Czupryna

Autor książek: "Skuteczna gra w golfa", "Jak dojść do handicapu 0"
SAM Putt Instructor Level 3
Organizator szkoleń golfowych Target54
Autor i prowadzący szkolenie Instruktorów Golfa PZGolf
Członek PGA ASIA

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby dodać komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

SKLEPY GOLFOWE

Krzysztof Czupryna

Autor książek: "Skuteczna gra w golfa", "Jak dojść do handicapu 0"
SAM Putt Instructor Level 3
Organizator szkoleń golfowych Target54
Autor i prowadzący szkolenie Instruktorów Golfa PZGolf
Członek PGA ASIA