Strona główna » Target 54 przedstawia „Takeaway”
AKADEMIA GOLFA JAK GRAĆ LEPIEJ W GOLFA

Target 54 przedstawia „Takeaway”

zdj. customkinetics.com
zdj. customkinetics.com

Takeaway – W tym cyklu artykułów przedstawimy najpoważniejsze i najbardziej rozpowszechnione błędy w technice full swingu. Opiszemy nie tylko sam błąd, ale również jego skutki, poprawny ruch i najważniejsze – jak korygować błąd i ćwiczyć poprawny ruch.

Swing golfowy to bardzo złożony ruch. Bierze w nim udział kilkadziesiąt mięśni i na dodatek aby osiągnąć maksymalną skuteczność, poszczególne części ciała powinny poruszać się w określonej sekwencji.To, co jest chyba najistotniejsze w całym ruchu swingu, to zależność pomiędzy jego poszczególnymi fazami.

Poprawne wykonanie jednej, warunkuje poprawne wykonanie kolejnej. Nawet pierwsza faza ruchu czyli takeaway, jest w pewien sposób uwarunkowana pozycją wyjściową czyli setupem. Nieprawidłowy setup utrudnia prawidłowy takeaway itd.

Dziś zajmiemy się takeaway, który jest właśnie pierwszą fazą ruchu w swingu golfowym.

Prawidłowe wykonanie takeaway ma bardzo duże znaczenie z dwóch powodów:

a. Zaczyna się ruch ciałem a nie rękami, co ma ogromne znaczenie z punktu widzenia koncepcji ruchu.Ruch rozpoczęty rękami trudno jest kontynuować ciałem, a cały swing golfowy powinno się robić ciałem, a nie rękami.

b. Ustawia kij od razu na prawidłowej płaszczyźnie, co z kolei powoduje, że w kolejnych fazach droga kija jest bardziej powtarzalna i kij lepiej wchodzi w fazę kontaktu z piłką.

 

Oto jej początek
Oto jej początek
A to jej zakończenie
A to jej zakończenie

Faza takeaway trwa od setupu do momentu kiedy wskutek ruchu ciała kij ustawia się równolegle do ziemi i do linii uderzenia.

Jeśli chcielibyśmy opisać ruch ciała podczas takeaway to jest to połączenie obrotu tułowia i barków z niewielkim uniesieniem ramion. Towarzyszy temu minimalne zgięcie nadgarstków i rotacja przedramion. Biodra pozostają nieruchome. Stawiają „opór” tułowiowi pozwalając na zbudowanie napięcia mięśni w górnej części ciała. Barki są skręcone o ok. 45 stopni, ramiona wyprostowane, kij równolegle do linii celu i do ziemi, łopatka pionowo lub trochę zamknięta. Koniec kija jest daleko od prawego biodra, jest to tzw. szeroki backswing.

1. Jak wygląda błąd

Najbardziej rozpowszechniony błąd w fazie takeaway, to rozpoczęcie ruchu rękami co powoduje, że kij ustawia się pod koniec tej fazy pod kątem do linii uderzenia.

Dodatkowo w tej pozycji odległość pomiędzy dłońmi a prawym biodrem jest niewielka, co ma znaczenie jak opiszemy za chwilę w odległości uderzenia. Czasami występuje też nadmierne otwarcie główki kija wskutek skrętu przedramion.

2. Dlaczego to błąd

Tego typu pozycja kija w fazie takeaway ma 3 negatywne konsekwencje:

a. Aby kij znalazł się tego typu pozycji gracz musiał zgiąć prawy łokieć, a więc rozpoczął cały ruch rękami lub nadgarstkami, a nie skrętem ciała. Jak wspominaliśmy powyżej, jeżeli ruch rozpoczyna się rękami, to trudno potem kontynuować go ciałem, co jest podstawą swingu.

b. Kij ustawiony w tego typu pozycji jest poza płaszczyzną swingu i w kolejnych fazach swingu, a szczególnie w fazie transition, wystąpi tendencja tzw. over the top i drogi kija od-zewnątrz-do-wewnątrz, co z kolei powodować może slajs lub push.

Over the top

c. Skraca się znacznie łuk backswingu, co z kolei powoduje mniejszą prędkość główki kija w forward swingu i co za tym idzie krótszy lot piłki. W fazie takeaway dłonie trzymające kija powinny zataczać jak najszerszy łuk w zamachu. Proszę zwrócić uwagę jak duża jest odległość dłoni od prawego biodra u Rorego McIlroya, który przy wzroście 175 cm uderza 320 yardów.

3. Jak to powinno wyglądać

Oto prawidłowa pozycja na końcu fazy takeaway w wykonaniu Adama Scotta.

Widać tutaj kilka podstawowych punktów kontrolnych:

a. Obie ręce są wyprostowane

b. Shaft kija jest równolegle do ziemi i linii uderzenia

c. Łopatka kija jest trochę zamknięta

d. Wystąpił skręt tułowia o około 45 stopni.

4. Przyczyny błędu

Główną przyczyną opisywanego błędu „zaciągnięcia” kija za ciało jest nadaktywność rąk. Gracz rozpoczyna ruch takeaway rękami, a nie skrętem tułowia. Prawa ręka ciągnie kij za bardzo, zgina się prawy łokieć i kij znajduje się w nieprawidłowej pozycji. Dodatkowo niektórzy gracze skręcają nadmiernie przedramiona w trakcie ruchu, co nadmiernie otwiera główkę kija.

5. Jak korygować ten błąd

Korekta każdego błędu technicznego trwa. W tym miejscu krótkie wyjaśnienie z zakresu teorii ruchu. Otóż wszystkie ruchy które wykonujemy (np. jedzenie łyżką czy podnoszenie z podłogi piłki) polegają na realizacji tzw. programów motorycznych.

Program motoryczny to określona sekwencja ruchów różnych części ciała, która została utrwalona w rezultacie wielu powtórzeń i która jest wykonywana podświadomie.

W naszym przypadku nieprawidłowego takeaway, program motoryczny zawiera nieprawidłową sekwencję ruchów. Należy wypracować nowy program motoryczny, który będzie miał prawidłową sekwencję.

Jak to zrobić ? Należy zastosować 2 etapy.

Na pierwszym z nich pomocne jest zastosowanie „pomocy naukowych”, które wymuszają prawidłowy ruch. W tym przypadku stosujemy trzy ćwiczenia

Pierwsze z nich to rozpoczęcie ruchu takeaway z driverem opartym w okolice pępka, jak pokazano na zdjęciach poniżej

Obie ręce są proste i ruch zaczyna się od skrętu ciała (tułowia). Ręce nie biorą w nim udziału. Powtórzenie tego ruchu w ten sposób kilkadziesiąt razy, uświadamia jak on powinien wyglądać.

Pozycja stóp w tym przypadku (jak na zdjęciu powyżej) ma mniejsze znaczenie, chodzi o nawyk skrętu tułowia i barków, a nie ruchu rąk.

Drugie ćwiczenia wykonujemy za pomocą przyrządu które nazwaliśmy Devil 😊, gdyż u niektórych graczy wzbudza strach. Jest to prostick umocowany pod odpowiednim kątem. Kąt ten generalnie biegnie od piłki i przecina ciało na środku tułowia (patrz poniżej). Prostick jest ustawiony na linii uderzenia w odległości ok 1-1,5m na prawo od piłki.

Oto jak to wygląda w teorii u Adama Scotta:

I w praktyce na driving rangu.

Widok usytuowania prosticka z przodu po lewej stronie i po linii uderzenia po prawej.

Wykonując ruch takeaway, kij nie może dotknąć prosticka i ma się ustawić równolegle do ziemi i linii uderzenia.

Trzecie ćwiczenie ma tę zaletę, że można wykonując je normalnie uderzyć piłkę. Otóż w pozycji setupu stawiamy z tyłu za piłka w odległości ok 30 cm, na linii uderzenia, drugą piłkę na tee.

Pokazano to schematycznie na zdjęciu poniżej, a piłkę na tee zaznaczyliśmy na czerwono aby było lepiej widać.

Odprowadzając kij w ruchu takeaway musimy strącić z tee tę piłkę środkiem główki kija. Aby to zrobić musimy poprowadzić kij po prawidłowej płaszczyźnie do tyłu i oczywiście cały ruch wykonujemy skrętem ciała, a nie rękami.

Te trzy ćwiczenia, pomagają poczuć jak zachowuje się kij i ciało, aby uniknąć nieprawidłowej pozycji w fazie takeaway. Każde z nich wykonujemy przynajmniej 100 razy, aby „poczuć” prawidłowy ruch.

Teraz pora na drugi etap, już bez „pomocy naukowych”. Wiemy już jak powinno to wyglądać i nasze ciało „czuje” choć trochę prawidłowy ruch. Należy obecnie powtarzać ten prawidłowy ruch setki i tysiące razy w określony sposób.

Jak ? Otóż wykonujemy cały ruch takeaway bardzo wolno, kontrolując wszystkie części ciała, które są w niego zaangażowane. Kij zatrzymujemy mniej więcej w takiej pozycji w zamachu jak na zdjęciu poniżej (na początku można nawet zatrzymać zamach trochę niżej)

Wykonujemy 3 lub 5 lub 10 powtórzeń (zalecamy oczywiście 10 😊 ) i następnie raz uderzamy piłkę, również w wolniejszym tempie. Aby ten drugi etap nie był zbyt nużący i monotonny proponujemy następujący trening.

Odnosi się on w zasadzie do każdej korekty technicznej swingu.

Określamy dystans i cel dla uderzenia kijem PW normalnym swingiem np. 90 metrów. Bierzemy 4 kije i7, i8, i9 i PW.

Najpierw uderzamy serię 20 piłek kijem i7 na ten cel i dystans tj. 90m.  Za każdym razem robimy 2-3 próbne zamachy kontrolując cały ruch.

Następnie uderzamy piłkę.

Ponieważ uderzamy na krótszy dystans i7, to nasz swing będzie wolniejszy i będziemy bardziej kontrolować fazę takeaway. Następnie powtarzamy to samo, na ten sam dystans kijem i8. Nasz realny swing będzie trochę szybszy, ale cały czas wolniejszy niż rzeczywisty. Potem i9 i na końcu kij PW z normalną prędkością swingu. Uderzyliśmy 80 piłek, ale wykonaliśmy od 240 do 320 backswingów.

To jeszcze nie koniec 😊 Teraz bierzemy hybrydę wood 5, wood 3 i driver. Uderzamy serie 20 piłek.

Wykonujemy 1 próbny zamach unikając nieprawidłowej pozycji w takeaway i potem jeden realny na mniej więcej 70% normalnej odległości danym kijem.

W sumie wykonamy 160 zamachów, a łącznie z ironami ponad 400.

Tydzień tego typu treningów wyeliminuje nieprawidłowy takeaway.

W następnym odcinkach kolejne fazy swingu.

 

Krzysztof Czupryna

Maciej Miszczak

www.Target54.eu

Krzysztof Czupryna

Autor książek: "Skuteczna gra w golfa", "Jak dojść do handicapu 0"
SAM Putt Instructor Level 3
Organizator szkoleń golfowych Target54
Autor i prowadzący szkolenie Instruktorów Golfa PZGolf
Członek PGA ASIA

Komentarze

Kliknij tutaj aby dodać komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

SKLEPY GOLFOWE

Krzysztof Czupryna

Autor książek: "Skuteczna gra w golfa", "Jak dojść do handicapu 0"
SAM Putt Instructor Level 3
Organizator szkoleń golfowych Target54
Autor i prowadzący szkolenie Instruktorów Golfa PZGolf
Członek PGA ASIA