Strona główna » Program “Chce być Najlepszy”. Trening puttingu średniego i krótkiego – Poziom 1
AKADEMIA GOLFA POZIOM 1 SYSTEM TRENINGOWY

Program “Chce być Najlepszy”. Trening puttingu średniego i krótkiego – Poziom 1

kwadrat putting sredni i krotki
kwadrat putting sredni i krotki
Oceń artykuł

1. Treningi puttingu (tak jak każdego innego uderzenia), składają się z:
a. Bazowych Treningów Techniki
b. Treningów Gry Realnej
c. Zadaniowych Treningów Gry Realnej (Testów)
d. Gier Treningowych na Polu
2. Każdy trening puttingu powinien trwać minimum 30 min, a maksimum 2 x 45 min. Gra Treningowa na Polu jest normalna grą na 9 lub 18 dołkach z określonym celem-zadaniem. Treningi puttingu można powtarzać tak często jak się chce, ale nie rzadziej niż 2 razy w tygodniu.
3. Poziom 1 to poziom podstawowej techniki którego celem jest wypracowanie poprawnej postawy, ustawienia do piłki, ruchu puttera, rytmu itp.
4. W ramach treningu puttowania możesz dobierać sobie dowolne ćwiczenia spośród poniżej opisanych, dbając aby przerobić je wszystkie, niekoniecznie na 1 czy nawet 2 treningach. Chodzi o to, aby systematycznie wykonywać wszystkie opisane ćwiczenia, aż do ich pełnego opanowania.
5. Gdy potrafisz wykonać poprawnie wszystkie opisane ćwiczenia, wtedy możesz przejść do Poziomu 2 puttingu.

Bazowy Trening Techniki

Podstawą puttingu, podobnie jak we wszystkich rodzajach puttingu, jest dobra technika. Technika puttingu jak i innych uderzeń w grze w golfa to tzw. GASP+ 3 oraz RTT.
GASP+ 3 to Grip (Chwyt kija), Alignement (Ustawienie ciała na cel), Stance (Ustawienie stóp), Posture (Sylwetka), +1 (Pozycja piłki), +2 (Pozycja główki puttera), +3 (Rutyna przed uderzeniem). RTT to Ruch różnych części ciała i kija, Timing czyli sekwencja oraz Tempo całego ruchu. Poprawne wykonanie wszystkich elementów GASP+3 i RTT daje dobrą technikę i pożądane toczenie się piłki. Samodzielne określenie swojego poziomu bazowej techniki jest trudne. Bez pomocy doświadczonego instruktora (Pro) trudno jest zauważyć i skorygować błędy w które się robi. Poniższe ćwiczenia techniki są podane tytułem informacyjnym.
Natomiast zalecam:
a. Skonsultowanie się z doświadczonym instruktorem (Pro) na temat techniki puttingu
b. Zapoznanie się z techniką puttingu w mojej książce „Skuteczna gra w golfa
c. Zapoznanie się z moimi filmami instruktażowym na ten temat na stronach www.zwiazekgolfistow.pl

Celem prawidłowej techniki puttowania jest doskonalenie następujących parametrów:

1. Poprowadzenie główki puttera prostopadle do wybranego kierunku w momencie kontaktu z piłką.
W momencie kontaktu główka puttera jest prostopadle do kierunku uderzenia (nie celu, lecz kierunku, a to nie zawsze jest to samo biorąc pod uwagę breaki greenu). Piłka uderzona główką puttera, która nie jest ustawiona prostopadle do kierunku uderzenia w momencie kontaktu, bardziej wpływa na kierunek toczenia się piłki aniżeli nieprawidłowa droga prowadzenia główki puttera.

2. Prawidłowe poprowadzenie główki puttera w sensie jej drogi
Droga prowadzenia główki puttera, może być po linii prostej lub po łuku. Zależy to nie tylko od gracza lecz również od konstrukcji puttera. Natomiast po uderzeniu piłki główka puttera powinna zawsze poruszać się po linii prostej na odcinku minimum 30 cm.

3. Poprowadzenie główki puttera z jednostajną prędkością czyli zachowanie stałego rytmu 1-2
W trakcie ruchu puttowania główka puttera porusza się ruchem jednostajnym tj. nie przyspiesza znacząco i nie zwalnia w momencie kontaktu z piłką. Kontrola przyspieszania lub zwalniania główki puttera jest bardzo trudna i znacznie łatwiej jest kontrolować dystans uderzenia długością zamachu przy stałej prędkości.

4. Poprowadzenie główki puttera ze stałym indywidualnym tempem
Występuje stały tempo. Tempo to ilość powtórzeń np. na minutę, gdy główka kija pokonuje odległość od skrajnego punktu zamachu do końca uderzenia. To tempo jest inne dla każdego gracza i jest jego indywidualną cechą. Przy stałym tempie zmienia się prędkość główki kija w zależności od długości zamachu, lecz jak mówiłem w trakcie ruchu jest ona jednostajna, stała. Wybór i wykonywanie puttingu w stałym, indywidualnym tempie zwiększa powtarzalność puttingu. Należy popróbować odnaleźć swoje najbardziej odpowiednie tempo pracując z metronomem i tempami przykładowo od 55 do 65.

5. Uderzenie piłki w taki sposób, aby w momencie kontaktu główka puttera miała swój naturalny loft w stosunku do ziemi, który średnio wynosi ok. 4 stopni. Zwiększenie lub zmniejszenie tego loftu może powodować, że piłka podskakuje po uderzeniu, a więc traci dystans. Odległość na którą się potoczy nie będzie adekwatna w stosunku do zamachu.

6. Kontakt z piłką sweet spotem puttera
Piłka jest trafiona „sweet spotem” puttera, co zapewnia adekwatne i zamierzone przekazanie energii główki puttera piłce. Warto przy tym podkreślić, że „sweet spot” jest zarówno w płaszczyźnie poziomej główki puttera jak i pionowej.

7. Wykonanie zamachu o długości adekwatnej do odległości do celu, co jest szczególnie istotne przy długim puttingu.
Ten parametr nie wchodzi w skład techniki, jest częścią wyczucia odległości w puttingu i jest bardzo ważny w długim puttingu.
Aby putting był skuteczny dochodzi jeszcze wybór prawidłowego kierunku puttingu uwzględniający breaki greenu.
Podane poniżej ćwiczenia pomagają poprawić poziom techniki puttingu ćwiczącego.

Ćwiczenie 1 – Korekta GASP+3
Celem ćwiczenie jest korekta Gripu puttera, Ustawienia na cel, Pozycji stóp, Sylwetki, Pozycji piłki i główki puttera oraz Rutyny.
Ćwiczenie to należy wykonać wyłącznie pod nadzorem Pro lub ewentualnie kierując się dokładnymi wskazówkami z książki „Skuteczna gra w golfa”.
Generalnie ćwiczenie polega na wykonaniu prawidłowej Rutyny i Setupu do puttowania ok 10 razy i ewentualnej korekcie nieprawidłowych elementów.

Ćwiczenie 2 – Moneta
Połóż na ziemi dwie monety jedną na drugiej.
Uderz putterem ze średniego zamachu tylko górną monetę, tak aby dolna pozostała na swoim miejscu, a górna się ześlizgnęła. Celem ćwiczenie jest wyrobienie dokładności prowadzenia puttera tuż nad ziemią i pozycji pionowej sweet spotu.
Postaw sobie za cel strącenie górnej monety 5 razy pod rząd, a potem 10 razy pod rząd.

Ćwiczenie 3 – Rytm, Tempo i Długość zamachu
Wbij przed sobą w green 6 tee lub ustaw na ziemi 6 drobnych przedmiotów.
– 1 tee w odległości 10 cm do tyłu od teoretycznego położenia piłki w setupie puttingu i 1 tee w odległości 20 cm do przodu od tego położenia.
– 1 tee w odległości 20 cm do tyłu od teoretycznego położenia piłki w setupie puttingu i 1 tee w odległości 30 cm do przodu od tego położenia.
– 1 tee w odległości 30 cm do tyłu od teoretycznego położenia piłki w setupie puttingu i 1 tee w odległości 40 cm do przodu od tego położenia.
Wykonuj putterem ruchy imitujące puttowanie pomiędzy tymi tee. Najpierw pomiędzy pierwszą parą tee (10 ruchów), potem pomiędzy drugą parą (10 ruchów) i potem 3 parą i znowu 10 ruchów. Potem za każdym razem zmieniaj odległość zamachu i kontynuacji uderzenia. Cały czas trzymaj równe, stałe tempo. Włącz metronom w tempie od 55 do 65 i próbować ruchów w różnych tempach, aż znajdziesz najbardziej odpowiednie dla siebie. Ćwiczenie wykonuj 5 minut.

Ćwiczenie 4 – Bramka z tee
Jest to podstawowe ćwiczenie na technikę puttingu. Weź 20 piłek. Ustaw dwie „bramki” z tee w odległości ok. 30 cm jedna od drugiej i szerokości minimalnie większej niż główka puttera (patrz zdjęcie poniżej).
treningi-puttingu-krotkiego-i-sredniego-poziom-1-golfguru-pl
Celem tego ćwiczenia jest praca nad samą techniką puttowania tj. nad tymi elementami techniki puttingu, które omówiłem powyżej czyli:
1. Prawidłowe poprowadzenie główki puttera w sensie jej drogi
2. Poprowadzenie główki puttera z jednostajną prędkością czyli zachowanie stałego rytmu 1-2
3. Poprowadzenie główki puttera ze stałym indywidualnym tempem
4. Poprowadzenie główki puttera prostopadle do wybranego kierunku
5. Kontakt z piłką z naturalnym loftem puttera
6. Kontakt z piłką sweet spotem puttera
Ustaw piłkę pomiędzy dwoma „bramkami” z tee jak pokazano na zdjęciu. Puttuj kolejne piłki na odległość minimum 7-10 kroków w wolnej kadencji (1 piłka na 5-7 sekund). Puttując staraj się nie trafić putterem w bramki z tee, wykonywać taki sam zamach, utrzymywać taką samą prędkość główki kija (nie przyspieszać i nie zwalniać).
Zalecam w tym celu korzystanie z metronomu (tempo pomiędzy 55 a 65), co znakomicie ułatwia utrzymanie rytmu. Wykonaj 1 serię 20 piłek, koncentrując się wyłącznie na w/w elementach techniki puttingu. Wszystkie piłki powinny się zatrzymać mniej więcej w jednym miejscu (rozrzut 1 stopy w sensie odległości jest akceptowalny) Uderz tak 1 lub 2 serie po 20 piłek każda.

Ćwiczenie 5 – Prowadnice
Zaopatrz się w tzw. Prowadnice do puttingu jak na zdjęciu poniżej
treningi-puttingu-krotkiego-i-sredniego-poziom-1-prowadnica-golfguru-pl
Ich rolę mogą też pełnić dwie deski o długości ok 1 m, ustawione na sztorc.
Rozstawienie nie minimalnie szersze niż szerokość główki puttera.
Puttuj serię 20 piłek dbając o pozycję główki puttera po uderzeniu. Powinna ona być idealnie prostopadle do prowadnicy. Po każdym putt zatrzymaj główkę kija golfowego i sprawdź czy jest ona prostopadle. Wykonaj tak 2 serie po 20 piłek.

Ćwiczenie 6 – Szyna do puttowania
Weź 20 piłek oraz specjalny przyrząd tzw. szynę.
treningi-puttingu-krotkiego-i-sredniego-poziom-1-szyna-golfguru-pl
Celem tego ćwiczenia jest doskonalenie prostopadłego ustawienia główki puttera w momencie kontaktu. Ustaw piłkę na jednym końcu „szyny”. Uderz ją tak, aby przetoczyła się po całej długości „szyny”. Może potem potoczyć się dalej lub wpaść do dołka, jeżeli ustawisz „szynę” jak na zdjęciu powyżej. Uderz w ten sposób 2 serie po 20 piłek. Nie zawsze (szczególnie na początku) uda Ci się potoczyć piłkę po całej szynie. Próbuj, nie zniechęcaj się. Na pierwszych 2-3 treningach uderz 2 x 20piłek, nie przejmując się wynikiem. Od czwartego treningu postaw sobie za cel minimum 1 piłkę na 10 potoczoną prawidłowo po całej długości „szyny”. Potem 3 piłki, potem 5 na 10. Gdy dojdziesz do 7-8 piłek na 10, które potoczą się po całej długości „szyny” osiągniesz dobry poziom. 10 piłek na 10 to poziom zawodowy. Możesz to ćwiczyć również w domu, a rolę szyny może pełnić długa metalowa linijka.

Ćwiczenie 7 – Rząd piłek
Ustaw 10 piłek w szeregu w odległości kilku centymetrów jedna od drugiej.
treningi-puttingu-krotkiego-i-sredniego-poziom-1-rzad-pilek-golfguru-pl
Uderzaj je kolejno z zamachem na odległość ok 10 kroków po płaskim greenie bez patrzenia się na toczącą się piłkę. Innym słowy przygotuj się do putta, zrób pewien stały zamach odpowiadający odległości ok. 10 kroków, puttuj i NIE PATRZ się na toczącą się piłkę, tylko przygotuj kolejny putt piłki leżącej obok z tym samym zamachem. Jeżeli Twoja technika puttowania jest na dobrym poziomie, to wszystkie 10 piłek zatrzyma się mniej więcej w podobnym rzędzie, a odległość pomiędzy najbliższą i najdalszą od Ciebie nie powinna przekroczyć 2 stóp. Wykonaj to ćwiczenie uderzając 3 razy serię 10 piłek.
Gdy będziesz w stanie zrobić to na dystans 10 kroków, zrób na 15 i potem 20 kroków.

Trening Realnej Gry

Rolą Treningów Realnej Gry jest maksymalna symulacja sytuacji w grze. Wtedy jest tylko jedno uderzenie z danego miejsca i za każdym razem zmienia się położenie piłki.

Ćwiczenie 8 – Skuteczność z 5 stóp
Weź 1 piłkę i ustaw ją w odległości 5 stóp od dołka. Na jednym dołku mamy 4 takie położenia z 4 różnych stron dołka. Puttujemy do dołka i obliczamy punkty zgodnie z opisanym poniżej zasadami. Do każdego uderzenia przygotuj się starannie pełna rutyna i setup. Puttujemy w ten sposób za każdym razem zmieniając położenie piłki w stosunku do dołka, a po każdych 4 piłkach zmieniamy dołek. Chodzi o to aby nie puttować z tego samego miejsca 2 razy. Celem jest zdobycie 15 punktów.
Wyniki obliczamy wg następujących zasad:
a. Piłka wpadła do dołka po pierwszym putt – otrzymujemy + 2 punkty
b. Po pierwszym putt piłka chybiła dołek i zatrzymała się za nim, po czym drugim puttem wbiliśmy ją do dołka – otrzymujemy 0 punktów
c. Po pierwszym putt piłka zatrzymała się przed dołkiem, po czym drugim putt wbiliśmy ją do dołka – otrzymujemy -1 punkt
d. Nie wbiliśmy piłki do dołka w dwóch puttach – otrzymujemy -3 punkty
Puttujemy dotąd aż zdobędziemy 15 punktów.

Ćwiczenie 9 – Drabinka 3-10 stóp
Na prostym greenie wbij w jednej linii 8 tee w odległości od 3 do 10 stóp od dołka co stopę. Następnie zacznij puttować od 3 stóp, i gdy piłka wpadła do dołka przesuń się dalej o stopę. Jeżeli nie trafiłeś z jakiejś odległości zbliż się o stopę czyli na poprzednią pozycję. Celem jest wbicie minimum jednej piłki z 10 stóp.

Zadaniowy Trening Realnej Gry

Rolą Zadaniowych Treningów Realnej Gry jest symulacja sytuacji w realnej grze (jedna piłka, jeden dystans, jeden kierunek), ale w warunkach napięcia psychologicznego.
Postawienie określonego zadania do wykonania generuje to właśnie napięcie.

Ćwiczenie 10 – Skuteczność z 5 stóp
Wykonaj ćwiczenie podobne do ćwiczenia 9 opisanego powyżej. Masz jednak tylko 10 prób tj. uderzasz 10 piłek (każda z innego kierunku dołka) i musisz zdobyć w nich minimum 14 pkt.

Ćwiczenie 11 – Skuteczność z 6 stóp
Oznaczasz 12 pozycji wokół dołka w odległości 6 stóp. Np. według godzin zegara tj. 12, 13, 14 itp. Z każdej z tych pozycji puttujesz tylko jedną piłkę.  Jeżeli trafiła do dołka masz +1 pkt, jeżeli chybiłeś masz -1 pkt. Z tych 12 pozycji masz zdobyć 7 pkt.

Ćwiczenie 12 – Spirala
Ustaw 5 piłek golfowych po spirali wokół dołka jak na schematycznym rysunku poniżej.
treningi-puttingu-krotkiego-i-sredniego-poziom-1-spirala-golfguru-pl
Pierwsza piłka w odległości 2 stóp od dołka, druga 3 stóp, trzecia 4, czwarta 5, piąta 6 stóp. Puttujemy kolejno piłki do dołka od najbliższej do najdalszej.
Celem jest wbicie wszystkich 5 piłek pod rząd. Jeżeli chybiliśmy putt zaczynamy od nowa, przestawiając pozycje piłek lub zmieniając dołek.
Chodzi o to aby nie puttować z tego samego miejsca 2 razy. Możemy też porównać naszą skuteczność z tych dystansów do zawodników PGA Tour. Niezaliczony putt (czyli nieudana seria 5 piłek pod rząd) liczony jest jako 1 i zaczynamy serię od nowa czyli od piłki na 2 stopy. Sumiennie liczymy nieudane serie tj. takie serie gdzie nie udało nam się wbić 5 piłek po spirali pod rząd, a wystarczy 1 nieudany putt aby tak się stało. Gdy udało nam się wbić 5 piłek pod rząd porównujemy to z wynikami graczy PGA Tour
i innych handicapów.

Ilość serii zanim wbił 5 piłek pod rząd
Gracz PGA Tour1
Gracz z hcp 02
Gracz z hcp 93
Gracz z hcp 185
Gracz z hcp 3615

 

Gra Treningowa na Polu

Oprócz treningów ćwicz też putting (krótki i średni) w trakcie realnych gier na polu w formie tzw. Gier Treningowych na Polu (GTP).
Gra tego typu ma dwa zadania:
a. Uodpornić Cię psychicznie i przyzwyczaić do sytuacji puttingu krótkiego i średniego
b. Trenować różne położenia w puttowaniu

W przypadku puttingu krótkiego i średniego możesz zagrać następującą Grę Treningową na Polu – odmianę tzw. String Play. Grasz normalnie i zapisujesz swój uzyskany wynik na każdym dołku. Jednak po wbiciu piłki do dołka wyjmujesz ją i ustawiasz w odległości 3, 6 lub 10 stóp od dołka. Odległości te zmieniasz na każdym kolejnym dołku tj. na pierwszym dołku wbijasz wyjętą piłkę z odległości 3 stóp, na drugim z 6 stóp, na trzecim z 10 stóp, na czwartym dołku znowu z 3 stóp itd. Tak więc łącznie będziesz miał 6 dołków na których będziesz wbijał wyjęta piłkę z 3 stóp, 6 dołków z 6 stóp i 6 dołków z 10 stóp. Będą to wszystko dodatkowe uderzenia już po normalnym zakończeniu dołka. Jeżeli z tego dodatkowego putta od razu trafiłeś do dołka, to wynik jest taki sam jak uzyskałeś normalnie. Jeżeli chybiłeś pierwszy dodatkowy putt, puttujesz dalej aż do zakończenia dołka i ten Skorygowany Wynik również zapisujesz. Przykładowo uzyskałeś na danym dołku wynik 4. Wyjmujesz piłkę z dołka i puttujesz z 3 stóp. Trafiłeś. Masz wynik normalny 4 i Wynik Skorygowany również 4. Na kolejnym dołku zrobiłeś wynik 5. Wyjmujesz piłkę z dołka i puttujesz z 6 stóp. Chybiłeś pierwszy putt i zrobiłeś potem jeszcze 1 putt. Masz wynik normalny 5 i Wynik Skorygowany 6. Po zakończeniu gry podsumowujesz wynik normalny i Wynik Skorygowany.
Wynik Skorygowany może być tylko o 8 uderzeń gorszy od normalnego. Dotąd grasz tego typu Grę Treningową na Polu aż tak się stanie.

Ciąg dalszy nastąpi – Poziom 1 puttingu długiego.

Krzysztof Czupryna
PGA Asia
www.target54.eu

Krzysztof Czupryna

Autor książek: "Skuteczna gra w golfa", "Jak dojść do handicapu 0"
SAM Putt Instructor Level 3
Organizator szkoleń golfowych Target54
Autor i prowadzący szkolenie Instruktorów Golfa PZGolf
Członek PGA ASIA

Komentarze

Kliknij tutaj aby dodać komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • Super rady. Na golfguru już przeczytałem kilka ćwiczeń do puttowania i staram się ćwiczyć najczęściej jak się da. Efekty widać, choć jeszcze zdarzają się mega wpadki niekoniecznie związane z czytaniem greenu 😉

  • Kochać, jak to łatwo powiedzić. To Szczepanik. Nigdy sięz nim nie zgadzałem. Dla mnie to było najtrudniejsze. Kochałem do łez, a nie potrafiłem powiedzieć, kocham.
    Jak to sie ma do puttingu ? A no ma się. Ćwiczcie , mówi nasz Guru i daje przykłady. Ale on jest w ciepełku, w Tajlandii.
    A my, 4 stopnie i wieje jakby chciało d… urwać. 45 minut ćwiczeń ? – niewiele już mamy, gdzie mamy, a jeszcze może zamarznąć.
    Guru mówi – weźcie szynę – wyrabia prowadzenke główki kija. Owszem wyrabia, ale gdzie ją kupić? .
    Ponieważ Guru jest moją wyrocznią, szynę kupiłem, w Stanach. Za kawałek plastiku zapłaciłem 900 zł. Akcyza, cło itp.
    Guru mówi – a kto powiedział, że będzie lekko.
    Muszę kończyć, bo komentarz, to nie artykuł.
    Mój Caddy proponuje, żebym pisał po trzeźwemu, że to się kupy nie trzyma. A ja tylko 2 koniaczki . Nie byle co – Martell ( napisałem po dwudziwstej trzeciej)
    Podsumowując – ćwiczysz z Guru zapominasz o trzech puttach. Ćwiczcie więc. Drugiej szansy nie będzie.
    Jak się ma do tego Szczepanik ? – zapomiałem.

    wasz super patujący, super golfista, jacek zaidlewicz

SKLEPY GOLFOWE

Krzysztof Czupryna

Autor książek: "Skuteczna gra w golfa", "Jak dojść do handicapu 0"
SAM Putt Instructor Level 3
Organizator szkoleń golfowych Target54
Autor i prowadzący szkolenie Instruktorów Golfa PZGolf
Członek PGA ASIA