ARTYKUŁY GOLF I ZDROWIE

Do czego służy trening motoryczny i jaki jest jego cel w golfie?

Do czego służy trening motoryczny i jaki jest jego cel w golfie? Wiele osób grających w golfa, często pomija aspekt przygotowania fizycznego, sądząc, że jest to po prostu zbędne i nie daje rezultatów. W pierwszej kolejności należy zastanowić się czemu, taki trening ma służyć i jak może pomóc zawodnikowi na danym poziomie wyszkolenia technicznego.

Po co powstał TPI?

Kierując się przykładem TPI(Titleist Persformance Institute), trening motoryczny został wprowadzony przede wszystkim po to, aby golfiści mogli uprawiać ten sport znacznie dłużej, minimalizując przy tym ryzyko odniesienia kontuzji. Należy pamiętać, że golf jest sportem asymetrycznym, a ciało jest ustawione w opadzie tułowia(pochyleniu). Uprawianie golfa, bez wyrównywania wspomnianych asymetrii oraz ćwiczeń korygujących postawę ciała, prędzej czy później doprowadzi do przeciążeń, a w dalszym etapie do kontuzji(kręgosłup w odcinku lędźwiowym, biodra, kolana, nadgarstek). Reasumując pierwszym, nadrzędnym celem treningu motorycznego jest utrzymanie ciała w sprawności, aby cieszyć się grą przez długie lata.

Rozwój golfisty, jak było kiedyś, a jak jest dziś?

Cofnijmy się  do lat 90- tych i zobaczmy jak wyglądał rozwój ówczesnych zawodników. Na początku lat 90-tych większość instruktorów wierzyła w 3 komponenty, które budują formę golfową:

  1. Technika – nauka wszystkich aspektów gry: gra krótka, uderzenia podstawowymi kijami, nietypowe uderzenia itp.
  2. Psychika – nauka radzenia sobie ze stresem podczas gry
  3. Wyposażenie – odpowiednio dobrane kije i inne akcesoria

 

Taki model rozwoju zawodników, w dalszym ciągu w Polsce jest wykorzystywany. Oczywiście przynosi on rezultaty, ale jest daleko niewystarczający jeśli mówimy o najlepszych graczach. Wszystko zaczęło się od Tigera Woodsa.

Tiger Woods przeszedł na zawodowstwo w 1996r i zmienił oblicze golfa. Dynamiczna gra Tigera zmusiła instruktorów do zmian w kształtowaniu młodych golfistów.

Technika została podzielona na 3 kategorie:

  1. Podstawowa technika: uchwyt, ustawienie nóg, podstawy swingu, ustawienie piłki itp.
  2. Umiejętności uderzania piłki: gra krótka, nietypowe uderzenia, trajektorie lotu piłki
  3. Strategia: układanie strategii jak rozegrać dane pole itp..

Sprzęt oraz psychika pozostały niezmienne w swoich sekcjach. Największą zmianą było dodanie przygotowanie motorycznego. Przygotowanie motoryczne w golfie ma na celu poprawę zdolności ciała do lepszej formy golfowej – mniej kontuzji, odporność na zmęczenie, dalsze uderzenia, lepsza kontrola nad własnym ciałem(wprowadzanie zmian w swingu).

Jak widać w obecnych czasach przygotowanie fizyczne, jest integralną częścią rozwoju zawodnika. Oczywiście w dalszym ciągu golfiści muszą pracować nad odpowiednią techniką i przygotowaniem mentalnym, a także sprzętowym, ale trening w siłowni może dać przewagę nad konkurentami.

 Co wyróżnia najlepszych golfistów?

Badania prowadzone przez Titleist Performance Institute(TPI), w ciągu ostatniej dekady pokazują, że najlepsi golfiści posiadają następujące cechy:

  • większa mobilność
  • większa moc
  • większa siła
  • lepsza efektywność sekwencji kinematycznej podczas swingu

Kolejne badania pokazują również, różnice między najlepszymi golfistami, a średnimi golfistami. Zespół naukowców z Uniwesytetu w Pitssburghu wykazał że topowi golfiści(scratch golfers, handicap 0) posiadają pewne cechy, które odróżniają ich od golfistów ze średnim(1-9) i wysokim handicapem(10-20). Odkryli oni że lepsi golfiści posiadają:

  • większą siłę bioder, tułowia i ramion
  • większą mobilność bioder, tułowia i ramion
  • większą stabilność i balans ciała

Wiele badań pokazuje, że poprawienie parametrów motorycznych, o których wcześniej wspominaliśmy poprawia grę w golfa. Dla przykładu, większa siła, stabilność i elastyczność ciała charakteryzuje najlepszych golfistów, w związku z tym można zakładać, że poprawa tych cech motorycznych(siła, stabilność, mobilność) poprawi również grę w golfa.

Osoby które grają i uczą golfa – jeżeli wcześniej nie trenowały fizycznie, powinny zauważyć dłuższe drive-y, lepszą efektywność swingu(sekwencja kinematyczna) i zmniejszone ryzyko odniesienia kontuzji podczas treningów i gry. Badania pokazują jednoznacznie, że golfiści przygotowujący się fizycznie poprawiają sprawność ogólną, która później wpływa na formę golfową. Zawodnicy uzyskują dzięki temu większą prędkość główki kija, co w konsekwecji daje dłuższe drive-y i lepszą kontrolę podczas puttowania.

W treningu przygotowania motorycznego golfisty powinny znaleźć się ćwiczenia poprawiające: mobilność(biodra, odcinek piersiowy, obręcz barkowa), ćwiczenia siłowe oraz poprawiające moc(plyometryka, ćwiczenia eksplozywne), balans równowagę oraz czucie głębokie.

 Łukasz Bort

Łukasz Bort

Łukasz Bort

Trener personalny od 2008 roku oraz współwłaściciel studia treningu personalnego Elite Zone. Z aktywnością fizyczną związany od zawsze(sporty walki, koszykówka). Specjalista przygotowania motorycznego w golfie. Trenuje siebie i innych w myśl zasady: „trenujesz po to, żeby robić postępy”.

Uczestnik wielu kursów/szkoleń branżowych oraz konferencji m.in.
- FMS (Functional Movement Screen)
- TPI Level 1 – Titleist Performance Institute – przygotowanie motoryczne w golfie
- Dietetyka i suplementacja Jakub Mauricz - poziom I, II, III oraz IV
- Strenght Training and Sport Nutrition – szkolenie prowadzone przez Ian Jeffreys oraz Dietetyka Sportowa
- R1 Sports Academy – szkolenie Movement Professional
- Functional Training Meeting – edycja 1 i 2
- uprawnienia instruktora kulturystyki

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby dodać komentarz

Newsletter

Jeden procent na golfa

Łukasz Bort

Łukasz Bort

Trener personalny od 2008 roku oraz współwłaściciel studia treningu personalnego Elite Zone. Z aktywnością fizyczną związany od zawsze(sporty walki, koszykówka). Specjalista przygotowania motorycznego w golfie. Trenuje siebie i innych w myśl zasady: „trenujesz po to, żeby robić postępy”.

Uczestnik wielu kursów/szkoleń branżowych oraz konferencji m.in.
- FMS (Functional Movement Screen)
- TPI Level 1 – Titleist Performance Institute – przygotowanie motoryczne w golfie
- Dietetyka i suplementacja Jakub Mauricz - poziom I, II, III oraz IV
- Strenght Training and Sport Nutrition – szkolenie prowadzone przez Ian Jeffreys oraz Dietetyka Sportowa
- R1 Sports Academy – szkolenie Movement Professional
- Functional Training Meeting – edycja 1 i 2
- uprawnienia instruktora kulturystyki