ARTYKUŁY FULL SWING

Tajemnice treningu Juniorów

Tajemnice treningu Juniorów

Każdy kto śledzi na bieżąco I systematycznie ranking golfistów PZGolf, może zauważyć istotną tendencję na przestrzeni ostatnich 3-4 lat, która jest coraz bardziej widoczna.
Obecnie w pierwszej 20 na liście rankingowej PZGolf jest tylko jeden zawodnik, („nieśmiertelny” Bill Carey) który nie należy do kategorii Juniorów lub kategorii 19-30.
W tej ostatniej kategorii nawiasem mówić wiekszość stanowią zawodnicy, którzy jeszcze 1-2 lata temu byli juniorami.
Dwudziesty zawodnik na tej liście ma handicap 1,4 (Pedryc-Ganko) a więc poziom którego poza wspomnianym Billem Careyem nie osiągnął nigdy żaden Mid Amator czy Senior w Polsce, ani żaden zawodnik który rozpoczął grę w golfa w wieku ponad 20 lat.

Natomiast Juniorzy idą jak burza i wspomniany Alejandro Pedryc-Ganko jeszcze 3-4 lata temu miał handicap w okolicach 12 i w tym okresie osiągnął poziom, który dla przeciętnego amatora jest niedościgłym marzeniem.
Nie jest on zresztą wyjątkiem – Nastasia Kossacky, Jakub Dymecki, Jakub Urbanski to dokładnie takie same przypadki juniorów, którzy osiągają coraz wyższy poziom.
Natomiast wśród „normalnych amatorów” tj graczy, którzy rozpoczęli grę w golfa w wieku ponad 20 lat barierą jest generalnie handicap 4, od którego „odbił” się i bardzo sprawni fizycznie Mariusz Czerkawski czy Jerzy Dudek, i grający kilkadziesiąt lat Michał Poniż, i nowi dobrzy gracze jak Bogdan Bigus, Mikołaj Geritz itd.

Dlaczego tak się dzieje, że Juniorzy robią systematyczne postępy i prędzej czy później (na ogół po 8-9 lata gry) dochodzą do handicapu 0, a amatorzy rozpoczynający grę w golfa w wieku ponad 20 lat nie dochodzą do tego poziomu nigdy, pomimo, że grają nawet ponad 20 lat ?

Oczywiście najbardziej powszechnym wytłumaczeniem byłby argument wieku.
A jednak to nieprawda, gdyż jest również wielu juniorów, którzy doszli do handicapu 1-2 i potem cofnęli się do handicapów 4-5 lub wyżej.

Otóż prawdziwą tajemnicą treningu juniorów jest …. sam fakt treningu.
Spójrzmy na przeciętnego gracza amatora w Polsce w wieku 35-45 lat.
Jak wygląda jego uprawianie golfa ?
Po kilku lub rzadziej kilkunastu lekcjach z Pro, gracz rusza na pole i gra. Gra, gra i gra poświęcając na to 90% całego czasu na golfa.
W sumie nic dziwnego, bo o to w golfie chodzi żeby grać, chodzić po polu itp.
Jest tylko jeden problem.
Ten gracz chce grać lepiej, coraz lepiej.
A jak to ma się stać skoro on tylko gra i gra, a coś takiego jak golfowy trening jest dla niego bardzo odległym pojęciem ?
Na ogół sprowadza się on do odbicia kilkudziesięciu piłek na driving i kilkunastu puttów, chipów czy pitchów 1 raz w tygodniu. Gdyby tylko połowę czasu przeznaczonego na gry, zawodnik ów przeznaczał na treningi i to sensowne treningi, jego postęp byłby 2-3 szybszy.
Dodatkowo przeciętny gracz zawsze chce grać całe pole na punkty i jest raczej niechętny do gry kilkoma kijami, gier treningowych na polu czy gier typu Texas Scramble.

A jak to wygląda u Juniorów ?
Spójrzmy na przykładowy, tygodniowy program treningu juniorów.
To program tygodniowy po ok 3 godziny dziennie. Jego systematyczne stosowanie sprawia, że mamy wyjaśnioną tajemnicę sukcesów i postępu juniorów – Sensowny Trening.
Jest to przykładowy tygodniowy program treningowy juniorów z USA

Poniedziałek
1. Gra 9 dołków na polu z dołkami par 3 (w Rajszewie tam nigdy nikogo nie ma).
Cel gry – kontrola dystansu ironami i wedgami
Zasady
a. Pierwsza piłka na wynik
b. Dodatkowa piłka uderzona z dystansu 30-40 metrów i dalej prowadzona dalej w grze
c. Kolejna dodatkowa piłka z dystansu 3-10 metrów od greenu i prowadzona dalej w grze

2. Trening puttingu 40 minut
a. 50 wbitych puttów z 3 stóp
b. Gra 9 dołków na putting greenie – pierwszy putt z ponad 10 kroków i zawsze maja być 2 putty. Trzeba tak zagrać 9 dołków.

3. Trening fitness 60 minut

Wtorek
1. Driving range – praca nad wszystkimi kijami
a. Uderzanie wedgami na cel – 10 min, w sekwencji wedge 60, wedge 56 i pitching wedge
b. Uderzenia z niska i wysoka trajektorią ironami – 20 minut, różne kije i różne dystanse
c. Trening pełnego i połowy swingu – 15 minut różnymi kijami
d. Uderzenia kijami nieparzystymi (9, 7, 5) na cel – 20 minut
e. Uderzenia Fade i Draw – 20 minut, serie 3 uderzeń na zmianę fade, draw na różne dystanse, różnymi kijami
f. Uderzenia woodami – 20 minut
g. Driver – 20 minut, uderzenia w korytarz imitujący fairway z pełną rutyna przed uderzeniem
h. Imitacja gry na polu wszystkimi kijami – 30 minut, z pełną rutyną

Środa
1. Krótka gra
a. Chipping i pitching – 30 minut. 30 uderzeń z jednego miejsca w ten sam cel.
b. Gra w 21 uderzeń – 30 minut. Jedna piłka, jedno uderzenie i jeden cel. Potem zmiana miejsca i celu. Gra łącznie z puttingiem, aż do wbicia piłki do dołka. Cel 9 dołków 21 uderzeń.
c. Bunkier – 15 minut. Różne położenia piłki i różne trajektorie lotu

2. Putting
a. Gra w 9 dołków w 2 putty (patrz Poniedziałek) – 20 minut
b. Trening czytania greenu z pomocą pro sticków – 20 minut
c. Długie putty z 20-25 kroków – 10 minut

3. Driving range
a. Uderzania piłek 2-3 kijami w określony sposób np. tylko fade lub tylko niskie uderzenia – 20 minut
b. Driver – uderzenia z maksymalna prędkością – 15 minut

  1. Trening fitness 30 minut

    Czwartek
    1. Gra treningowa na polu 18 dołków – określenie słabych i mocnych stron.
    Każda nieprawidłowo uderzona piłka lub niecelna powinna być powtórzona

    2. Po rundzie 30-60 minutowy trening słabych stron

Piątek
1. Krótka gra – 90 minut,
a. Gra w 21 (patrz Środa) – 30 minut
b. Ćwiczenia trudnych położeń i podłoży – 30 minut
c. Ćwiczenia różnych trajektorii lotu – 30 minut

2. Putting 30 minut
a. Długie putty 25 kroków – każdy putt dalej niż 3 stopy od dołka powinien być powtórzony
b. 50 puttów z 3 stóp

  1. Bunkier – 30 minut
    a. Różne trajektorie
    b. Uderzanie w cel (ręcznik na greenie)

Sobota
1. Długi pitching z 30-50 metrów – 60 minut
2. Putting – 60 minut, różne rodzaje puttów i położeń piłki
3. Gra 18 dołków z czerwonych tee na najniższy wynik

Niedziela
Gra kontrolna na punkty na 18 dołkach

Jak widać trening tego typu to średnio 3 godzinny dziennie plus gry głównie w weekend.
Oczywiście nie każdy amator i nie zawsze może sobie pozwolić na taką intensywność.
Natomiast widać jaka jest różnorodność rodzajów uderzeń i sposoby treningowe.
Gorąco namawiam Was do przygotowania sobie planu treningowego na 2-3 miesiące i jego skrupulatnej realizacji.

Niestety przeciętnego golfistę z handicapem od 4 do 6 toczy jeszcze inna, groźna choroba.
Uważa on bowiem, że skoro ma tego typu handicap to dalej „jakoś to pójdzie”.
Nie, nie pójdzie samo, a przykłady podane na początku to potwierdzają.
Bez prawidłowej techniki full swingu, bez prawidłowych treningów wyczucia odległości i celności krótkiej gry i puttingu nie ma mowy żeby zejść poniżej hcp 4.
A niestety korekta techniki oznacza, że czasem trzeba się cofnąć w wynikach gier czy wynikach turniejowych. Ale to się wielokrotnie opłaca – trafianie w green-in-regulation staje się potem normą i jedynym pytaniem jest jak blisko flagi upadnie piłka.
Aby uświadomić golfistom z handicapami od 4 do 6 jak dużo korekt swingu ich czeka, chciałbym pokazać swing polskiego gracza z handicapem 4, zwycięzcę wielu turniejów, w porównaniu do swingu gracza z handicapem 0, w wieku 16 lat, na początku kariery zawodowej z Tajlandii.
Obaj uczestniczyli na naszych Golfowych Obozach Sportowych.
Porównania ich swingów dokonam wyłącznie w dwóch aspektach tzw. linii pośladków i pozycji bioder w Forward swingu.

Oto pozycja w Setupie obu tych graczy.
Czerwoną, pionową linią oznaczona jest tzw. linia pośladków kluczowa dla powtarzalności i celności uderzeń.

Jak widać różnicę są niewielkie – z lewej gracz z hcp 4, z prawej z hcp 0.

Oto pozycja w szczycie Backswingu i tutaj również różnice są niewielkie.

Z pewnością pozycja gracza z handicapem 0 jest lepsza, ale nie jest to różnica bardzo istotna.
Zresztą on również ma kij lekko „accros the line” i jest to obszar pracy do korekty.
Gracz z handicapem 4 ma bardzo poprawną pozycję, mógłby jedynie zmniejszyć skręt bioder w tej fazie. Niższa pozycja rąk jest akceptowalna, Matt Kuchar też ma podobną pozycję.

Wszystko wyjaśnia się w pozycji Impaktu.

Cóż widać ?
1. Gracz z handicapem 0 idealnie „trzyma” linię pośladków – czerwona linia. Pośladki nie odrywają się od tej linii, są jak w Setupie. Gracz z handicapem 4 odrywa pośladki, czego skutkiem może być slice lub push (u tego gracza akurat przeważa push)
Utrzymanie linii pośladków ma kluczowe znaczenie dla celności i powtarzalności uderzeń.

2. Pozycja bioder u gracza z handicapem 0 jest bardzo otwarta w stosunku do linii barków, które są prawie równolegle do linii uderzenia. U gracza z handicapem 4 biodra są znacznie mniej otwarte i linia barków też zaczyna się otwierać.
Efektem nieprawidłowej pozycji bioder i barków w Impakcie jest odległość lotu piłki oraz kierunek jej lotu.

Jak widać gracz z handicapem 4 ma sporo do poprawy, zajmie mu to kilka miesięcy.
Lecz jeżeli skoryguje te dwa błędy osiągnie handicap minimum 2, a może nawet 0, w zależności od jakości jego krótkiej gry i puttingu.

Te dwa błędy w Forward swingu są niezwykle powszechne u wszystkich amatorów z handicapami 4-6, nie mówiąc już o wyższych handicapach.
Bez dobrego Pro i właściwego treningu bardzo trudno jest skorygować powyższe błędy.

Na naszych Golfowych Obozach Sportowych Target54 uczymy jak i co trenować, jakie są formy ćwiczeń, ich natężenie i sposoby kontroli. Ich uczestnicy analizują swój swing i poznają metody korekty głównych błędów, jako to opisano powyżej.
Każdy kto poważnie i systematycznie zabierze się za treningi golfowe, korekty swingu, naukę prawidłowej techniki osiągnie sukcesy o jakich do tej pory mu się nie śniło.

 

Krzysztof Czupryna
PGA Asia
www.target54.eu

Krzysztof Czupryna

Krzysztof Czupryna

Autor książek: "Skuteczna gra w golfa", "Jak dojść do handicapu 0"
,Organizator szkoleń golfowych Target54, członek PGA ASIA

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby dodać komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Newsletter

Jeden procent na golfa

Krzysztof Czupryna

Krzysztof Czupryna

Autor książek: "Skuteczna gra w golfa", "Jak dojść do handicapu 0"
,Organizator szkoleń golfowych Target54, członek PGA ASIA