W poprzedniej części omówiłem testy-treningi puttingu. Teraz kolej na krótką i długą grę.

Testy te i treningi należy przeprowadzać regularnie, najlepiej 2-3 razy w tygodniu, ale nawet jeden raz w tygodniu da jakieś rezultaty.
Oto opis tych testów-treningów.

Krótka gra

Test-trening 1

Wyznacz 25 pozycji (w tym 5 z bunkra) w okolicach greenu z różnych odległości do dołka według poniższego schematu.
* Dystans 15m od dołka 2 pozycje
– 5 metrów do greenu i 10 metrów na greenie do dołka
– 10 metrów do greenu i 5 metrów na greenie do dołka

* Dystans 20m od dołka 8 pozycji
– 10 metrów do greenu i 10 metrów na greenie do dołka, piłka leży na płaskim podłożu
– 15 metrów do greenu i 5 metrów na greenie do dołka, piłka leży na płaskim podłożu
– 10 metrów do greenu i 10 metrów na greenie do dołka, piłka leży pod górkę
– 15 metrów do greenu i 5 metrów na greenie do dołka, piłka leży pod górkę
– 10 metrów do greenu i 10 metrów na greenie do dołka, piłka leży z górki
– 15 metrów do greenu i 5 metrów na greenie do dołka, piłka leży z górki
– 10 metrów do greenu i 10 metrów na greenie do dołka, piłka leży w rough
– 15 metrów do greenu i 5 metrów na greenie do dołka, piłka leży w rough

* Dystans 30m od dołka 6 pozycji
– 20 metrów do greenu i 10 metrów na greenie do dołka, piłka leży na płaskim podłożu
– 15 metrów do greenu i 15 metrów na greenie do dołka, piłka leży na płaskim podłożu
– 20 metrów do greenu i 5 metrów na greenie do dołka, piłka leży na płaskim podłożu
– 20 metrów do greenu i 10 metrów na greenie do dołka, piłka leży pod górkę
– 20 metrów do greenu i 10 metrów na greenie do dołka, piłka leży z górki
– 20 metrów do greenu i 10 metrów na greenie do dołka, piłka leży w rough

* Dystans 40m od dołka 4 pozycje
– 30 metrów do greenu i 10 metrów na greenie do dołka, piłka leży na płaskim podłożu
– 30 metrów do greenu i 10 metrów na greenie do dołka, piłka leży pod górkę
– 30 metrów do greenu i 10 metrów na greenie do dołka, piłka leży z górki
– 30 metrów do greenu i 10 metrów na greenie do dołka, piłka leży w rough

* Dystans 15m od dołka z bunkra 5 pozycji
– Piłka leży na płaskim piasku
– Piłka jest w 1/3 zakopana w piasek
– Piłka jest w ponad połowie zakopana w piasek
– Piłka leży pod górkę na płaskim piasku
– Piłka leży z górki na płaskim piasku

Z każdej pozycji wykonujesz z pełną rutyną odpowiednie uderzenie (chip, pitch, lob, sand shot) tylko jeden raz starając się aby piłka zatrzymała się na 6 stóp wokół dołka.
Możesz ten obszar zaznaczyć kilkoma tee wbitymi w promieniu 6 stóp od dołka.
Piłka która się zatrzyma w promieniu 6 stóp od dołka to 2 punkty.
Piłka która zatrzyma się na greenie, ale dalej niż 6 stóp od dołka to 1 punkt.
Piłka która nie znajdzie się po uderzeniu na greenie to 0 punktów.

Wynik 25-40 punktów to wynik powyżej przeciętnej.
Wynik 24-10 punktów to wynik przeciętny
Wynik poniżej 10 punktów to wynik poniżej przeciętnej

Długa gra

Test-trening 1

Wyznacz na driving range „korytarz” o szerokości 40m pomiędzy flagami, drzewami lub innymi punktami.
Uderz 25 tee shotów driverem z czego 15 uderzeń prosto, 5 Fade, 5 Draw.
Uderzasz w sekwencji 3 prosto, 1 Fade, 1 Draw, 3 prosto, 1 Fade itd
Każde uderzenie oceń na skali 3 stopniowej.
1 punkt jeżeli piłka poleciała w korytarz i nie wypadła z niego.
1 punkt jeżeli kontakt z piłką był dobry
1 punkt jeżeli piłka poleciała pożądaną trajektorią
Tak więc w jednym uderzeniu można zdobyć od 0 do 3 punktów.
Podsumowujesz punkty ze wszystkich 25 uderzeń.

Wynik 50 i więcej punktów to wynik powyżej przeciętnej.
Wynik 30-49 punktów to wynik przeciętny
Wynik poniżej 30 punktów to wynik poniżej przeciętnej

Test-trening 2

Ten rodzaj testu-treningu jest jednym z najbardziej wartościowych i mających największe przełożenie na grę na polu. Potrzeba będzie do tego testu-treningu talia 52 kart.
Test i trening dotyczy wszystkich kijów w torbie oraz 4 trajektorii uderzeń – prosto, fade, draw, niska trajektoria.

Te 4 trajektorie odpowiadają 4 kolorom w kartach tj. prosto to karo, fade to pik, trefl to draw i kier to niska trajektoria.
Poszczególne karty odpowiadają poszczególnym kijom i tak: 2 to Wedge 60, 3 to Wedge 56/54, 4 to Wedge 50/52, 5 to iron 5, 6 to iron 6, 7 to iron 7, 8 to iron 8, 9 to iron 9, 10 to PW, walet to hybryda, dama to wood 5/iron3, król wood 3, as to driver.
Łącząc kolory i karty otrzymujemy typ uderzenia np. trójka kier to uderzenie niską trajektorią wedgem 56/54, król pik to uderzenie fade woodem 3 itd.
Bierzemy talię kart i dokładnie ją tasujemy. Następnie bierzmy pierwszą kartę z wierzchu i wykonujemy odpowiednie uderzenie odpowiednim kijem.
Sami dokonujemy oceny skuteczności tego uderzenia w zakresie – jakości kontaktu, odległości lotu, zamierzonej trajektorii (poziomej lub pionowej), kierunku i celności uderzenia. Każde uderzenie wykonujemy z pełną rutyną i na konkretny cel lub w przypadku drivera i woodów w konkretny „korytarz”.
Jeżeli uważamy, że uderzenie było skuteczne-dobre to kartę odkładamy na kupkę A, jeżeli nie jesteśmy z niego zadowoleni to na kupkę B.
Bierzemy kolejną kartę z wierzchu i uderzamy w ten sposób 52 razy, za każdym razem zmienia się kij i rodzaj uderzenia, a co za tym idzie również cel i dystans.
Następnie liczymy karty na kupce A i na kupce B. Odejmujemy ilość kart z kupki B (złe uderzenia) od ilości na kupce A (Uderzenia skuteczne). Na przykład jeżeli po zakończeniu ćwiczenia na kupce A było 33 karty a na kupce B kart 19, to wynik wynosi 14.

Wynik 20 i więcej punktów to wynik powyżej przeciętnej
Wynik 5-19 punktów to wynik przeciętny
Wynik poniżej 5 punktów to wynik poniżej przeciętnej

Dodatkowo z kupki B wiemy jakie kije i jakie uderzenia powinniśmy przede wszystkim trenować.

Regularne wykonywanie opisanych w tych 2 częściach testów-treningów doskonale podniesie skuteczność, a tym samym poziom gry.

Krzysztof Czupryna
target54.eu
PGA Asia

 

You may also like

Comments are closed.